Søgemaskineoptimering er vejen frem, hvis du vil vækste digitalt

Google har fokus på brugeroplevelsen

Konkurrencen om de øverste pladser i søgeresultaterne er blevet hårdere end nogensinde før. Ligger din virksomhed ikke i top 3, skal du være meget heldig, hvis du overhovedet får besøg fra Google.

Der er altså god grund til at gøre noget ved søgemaskineoptimeringen, hvis du vil i nærheden af top 3. Teknikken er selvfølgelig vigtig. Din hjemmeside skal komme frem med det samme, og siderne skal tilpasse sig til den skærm, de bliver vist på.

Hvis du har problemer med det tekniske, er det din webudbyder, der skal løse problemerne. Er din hjemmeside ikke responsiv (tilpasser sig skærmen), har du brug for en helt ny hjemmeside.

> Læs mere om at få hjælp til dit webprojekt

Som noget nyt er Google begyndt at placere siderne i søgeresultatet efter, hvad der giver de besøgende den bedste oplevelse. Google starter simpelthen et stopur, når du besøger en side. Bliver du længe på siden, konkluderer Google, at indholdet må være relevant for dig og din søgning. Hopper du væk fra siden med det samme, opfatter Google indholdet som mindre relevant for lige netop den søgning og placerer siden længere nede i søgeresultatet.

Kvaliteten af indholdet på din hjemmeside er derfor super vigtigt. Det skal være relevant (indeholde de rigtige søgeord) og give de besøgende reel viden og besvarer deres spørgsmål. På den måde får de en god brugeroplevelse, og Google vil belønne dig.

> Læs mere om at skabe godt indhold

I grove træk vurderer Google din hjemmeside på følgende måde

%

Det tekniske

  • Indlæsningstider på siden
  • Weboptimerede billeder
  • Https for troværdighed
  • Responsivt design

%

Indholdet

  • Søgeord og semantik
  • HTML tags og lister
  •  Billeder og ALT tags
  • Interne links

%

Linkbuilding

  • Eksterne links til siden
  • Sociale medier tæller ikke med
  • Useriøse links skader siden

%

Brugeroplevelsen

  • Svar på søgninger
  • Relevant indhold
  • Antal ord på siden
  • Video

6 ting du selv kan gøre for at blive mere synlig i søgeresultaterne

Billedestørrelse og ALT tags

Sørg for at billederne på din hjemmeside ikke er for store. Hvis de er over 100 KB kan det tage lang tid at hente indholdet, når siderne skal vises, og det tæller ned i Googles regnskab. Det er også vigtigt, at der er ALT tags på billederne, så Google kan ‘se’ billederne via beskrivelsen.

Tjek for brudte links

Google er ikke så glad for links, der ikke linker til noget. Det kan både være links internt på din hjemmeside, links til andre hjemmesider fra din hjemmeside og links til indhold på din hjemmeside, som ikke findes længere. Der findes værktøjer til at finde og rette broken links.

Undgå tyndt indhold

Google straffer din hjemmeside, hvis der er for mange sider med tyndt indhold. Har du mange sider på din hjemmeside uden særligt meget indhold, eller har du mange gamle sider, som ikke er opdaterede, vil de være det, Google kalder for ‘tyndt indhold’, og det trækker ned i placeringen i søgeresultaterne.

Linkbuilding

Hvis du kan få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside, tæller det rigtig godt i Googles regnskab. Det viser nemlig, at du har noget interessant indhold, som er værd at linke til. 
Links fra sociale medier some Facebook og LinkedIn tæller desværre ikke med i regnskabet, og Google har også gennemskuet de links, man kan betale sig fra at få til at linke til sin side.

HTML tags

Google skimmer dine siders overskrifter for relevant indhold, så sørg for, at dine overskrifter indeholder de vigtigste søgeord, og at de teknisk er kodet som H1, H2, H3, osv (der må kun være én H1 overskrift per side). Det er vigtigt at det søgeord, du vil findes på går igen i en underoverskrift og længere nede på siden, så Google bliver bekræftet i, at det er det rigtige indhold at vise i søgeresultatet.

SEO-tekster

Titel og metabeskrivelse er de tekster, der bliver vist i søgeresultaterne på Google. Det er med andre ord din korte salgstale, der skal overbevise en potentiel kunde om at klikke ind på lige netop din hjemmeside. Der er regler for hvor lang teksten må være, og hvad den må indeholde. Men som med Googles algoritmer ændrer reglerne sig hele tiden, så det er med at følge med og optimere kontinuerligt.

Lej en online marketingkonsulent efter behov

I stedet for at hyre et SEO-bureau, kan du vælge en bredere løsning i form af en online marketingkonsulent. Jeg har styr på basis SEO og kan gennemgå hjemmesiden for punkterne beskrevet ovenfor. Derudover kan jeg tilpasse hjemmesidens billeder, lave en søgeordsanalyse og skrive indhold, der sælger. Jeg hjælper også gerne med at lave en helt ny hjemmeside, hvis det er det, der skal til. 

Kan man ikke bare betale sig fra at ligge nr. 1 på Google?

Jo, det kan du godt… men når du løber tør for penge, vil du have en ligeså
dårlig placering i søgeresultaterne, som du havde, da du startede – hvis ikke dårligere!

Search Engine Optimization

Søgemaskineoptimering er til for at få mere trafik gennem organiske søgeresultater. Det drejer sig kun om de naturlige resultater – ikke de betalte. Søgemaskineoptimering kan opdeles i to discipliner: On-Page SEO og Off-Page SEO. On-Page SEO er alt det, du kan gøre for at optimere indholdet, så søgemaskinerne finder det interessant, og Off-Page SEO er alle de links, du kan tiltrække udefra (Linkbuilding).

Search Engine Advertising

Med SEA menes der betalt annoncering i søgemaskinerne (f.eks. Google Ads). SEA kan sammenlignes med annoncerne i en avis eller et fagblad. Du betaler for synligheden, men du kan ikke forvente, at bladet sætter din virksomhed på forsiden næste dag. Det samme er tilfældet med Google. Du kan bruge x antal kroner på Google Ads annoncer, men det forbedrer ikke din placering i de organiske søgeresultater.

Search Engine Marketing

SEM kan oversættes til ‘markedsføring i søgemaskiner’ og er en kombinatione af SEO (organisk optimering) og SEA (annoncer). Markedsføring i søgemaskiner handler altså ikke kun om at købe søgeordsannoncer i Google Ads. Annoncerne skal kombineres med en effektiv, organisk søgemaskineoptimering. Det giver det bedste resultat i den sidste ende.

Derfor er det vigtigt at ligge øverst i det organiske søgeresultat

%

Kun 10% klikker
videre til side 2

%

70% klikker på organisk indhold frem for betalt indhold

%

81% har søgt information inden de køber

+63.000 søgninger i sekundet – og det vokser!

Tallene er fra 2018, men de giver et ret godt billede af, hvor vigtigt det er at ligge øverst i det organiske søgeresultat og have en masse relevant information om de produkter, du vil sælge. Tendensen til at købe et produkt på en hjemmeside, der har styr på ekspertviden og tekniske specifikationer, er nemlig meget større end behovet for at købe produktet til den laveste pris.

Og når 70% har mere tiltro til de resultater, der har gjort sig fortjent til en plads i mellem det voksende antal betalte Google Ads annoncer, så er det altså værd at bruge lidt tid og energi på at få styr på de helt grundlæggende ting. Søgemaskineoptimering i form af det tekniske og søgeoplevelsesoptimering i form af spændende og relevant indhold.