Få hjælp til at skabe en grafisk rød tråd i din virksomhed

En ensartet, visuel kommunikation sender et stærkt signal og giver masser af troværdighed

En professionel visuel identitet giver genkendelighed mellem din hjemmeside, visitkort, brochurer, annoncer – ja, alle de steder, hvor din virksomhed på en eller anden måde er synlig.

Hvis der er en tydelig rød tråd igennem det hele, har du en stærk visuel identitet. Det hjælper dine potentielle kunder med at huske din virksomhed frem for andre.

Din virksomhed har sikkert allerede en grafisk profil med et logo, en hjemmeside, en brevlinje og flotte brochurer, annoncer og salgspræsentationer, men er der en klar rød tråd mellem dem?

Hvis din virksomhed har investeret i en ny hjemmeside eller i en ny, flot profilbrochure, så vil det grafiske udtryk højst sandsynlig have ændret sig. Det betyder, at resten af dit salgsmateriale skal opdateres, så det følger den ‘nye’ røde tråd, men der er altid et par steder, hvor det halter lidt, ikke sandt?

Dit argument er sikkert, at der ikke har været tid eller ressourcer til at gøre det, eller at opgaven simpelthen er blevet undervurderet eller nedprioriteret. Det er helt forståeligt, men det svækker altså din virksomheds professionelle identitet og troværdighed.

If content is king,
consistency is queen

Du har sikkert fået tudet ørerne fulde af, at indholdet er det vigtigste i din markedsføring, og at det handler om at skabe en interesse om virksomhedens produkter gennem relevant og inspirerende indhold. 

Det er mindst lige så vigtigt, at det, du kommunikerer, er ensartet (konsistent) og har en rød tråd både visuelt og sprogligt. 

Så hvorfor ikke gøre det nemmere at gøre den ensartet?

En grafisk manual kan spare dig for en masse tid, hver gang du sender noget ud af huset. Her står præcis hvilke skabeloner, farver og skrifttyper, du skal bruge i din kommunikation med kunden.

Der bør være en skabelon for alle typer af kommunikation med kunden. Det kunne f.eks. være en skabelon til tilbudsgivning, ordrebekræftelse, produktpræsentation, virksomhedspræsentation, nyhedsbrev, stillingsopslag, standardsvar på reklamationer, ansøgninger, osv.

Markting og grafisk assistance efter behov

Scenarie 1 – Ingen marketingafdeling

Din virksomhed har ingen marketingafdeling, men du har én eller flere personer, der løser marketingopgaver. De har ingen grafisk baggrund, men får det bedste ud af de skabeloner, der ligger til rådighed i f.eks. Office-pakken. De samarbejder med det reklamebureau, der lavede virksomhedens logo og grafiske profil. Det kunne f.eks. være, når der skal laves ændringer i det salgsmateriale, som bureaet har udviklet i Adobe InDesign eller lignende.

Salg og kundeservice sender tilbud ud til kunderne og bruger tid på at skrive de samme vendinger igen og igen. Sælgerne bruger måske også tid på at lave deres egne salgspræsentationer. Tid de kunne bruge på at besøge kunder og skaffe salg til virksomheden.

Her kan det eksterne reklamebureau med fordel skiftes ud med en inhouse grafiker, der hyres ind til at sidde i virksomheden, når der er behov for det. Målet er at få opdateret så meget salgsmateriale som muligt og få det konverteret til nogle skabeloner, som alle efterfølgende kan arbejde med.

Scenarie 2 – En travl marketingafdeling

Din virksomhed har en marketingafdeling, der opdaterer brochurer, kataloger, produktdatablade, tekniske specifikationer, prislister, hjemmesider, salgspræsentationer osv.

Afdelingen sender måske også nyhedsbreve ud og står for direct mails og online kampagner på hjemmesiden og de sociale medier. Og så er der alt det løse, som marketing også lige klarer (jobannoncer, messer, telefonlister, firmafester, julekort, osv.) – ja, jeg har selv siddet i en marketingafdeling i mange år, så jeg kender omfanget af opgaverne.

Lige meget hvor meget de kæmper, vil de sjældent være på forkant, når det gælder opdateret salgsmateriale. Trykte brochurer og kataloger bliver hurtigt forældede og har brug for at blive opdateret med nye produkter og produktdata, og kravet online er endnu større.

Der er sikkert ikke budgetteret med at ansætte flere mennesker i marketing, men der er sikkert plads i budgettet til at hyre lidt hjælp i perioder, hvor der er ekstra mange opgaver?

Lej en inhouse grafiker efter behov

Jeg har en grafisk baggrund og kan hjælpe med at få konsistens i dit salgsmateriale. Jeg er selvfølgelig superbruger i Adobe InDesign, Illustrator og Photoshop, men jeg kan også udvikle og opdatere salgsmaterialer i Word, Excel eller PowerPoint (Office 2013, 16 eller 365). Det vigtigste for mig er, at det fungerer for jer, og at I selv kan arbejde videre med tingene bagefter.

Få grafisk assistance til …

De klassiske

  • Brochurer
  • Produktblade
  • Tekniske specifikationer
  • Prislister
  • Annoncer
  • Brevlinje/kontortryksager
  • Designmanual

De digitale

  • Skabelon til tilbud og faktura
  • Skabelon til nyhedsbrev
  • Grafik til nyhedsbreve
  • Grafik til hjemmesiden
  • Grafik til sociale medier
  • Pdf’er af trykt materiale
  • Online salgspræsentationer

Ud af huset

  • Visitkort
  • Præsentationsmateriale
  • Flyers
  • Messestande
  • Udstillingsmateriale
  • Roll ups
  • Bilreklame

 

Grafisk guf

  • Giveaways
  • Reklameartikler
  • Facadeskiltning
  • Arbejdstøj med logo
  • Events

Udtalelser

Stærke grafiske kompetencer og stor kreativitet, der kom til udtryk i inspirerende og detaljerede produktkataloger og andet grafisk materiale. Virksomheden er i den grad blevet løftet digitalt og grafisk.

Tina L. Larsen, Product Development & Marketing Manager, Lammhults Biblioteksdesign A/S

Opgaveløsningen er altid yderst kvalitetsbevidst og detaljeorienteret, både når det gælder grafiske materialer og teknisk dokumentation. En stabil, organiseret og særdeles kreativ personlighed.

Mette Nordlund Aagaard, Marketing & Communication Manager, EXHAUSTO A/S

Alle opgaver er blevet løst meget omhyggeligt og hurtigt. Virksomhedens grafiske indentitet blev hurtigt forstået og implementeret konsekvent i udarbejdelse af bannere, brochurer, annoncer og newsletters.

Tove Villumsen, Promotion Manager, LINAK A/S