Kan indholdet på din hjemmeside fange en guldfisks opmærksomhed?

Menneskets evne til at koncentrere sig er dårligere end en guldfisks!

En undersøgelse fra 2013 viste at menneskets evne til at bevare koncentrationen var blevet 1 sekund dårligere end en guldfisks. Det er både rystende og morsomt, men mit gæt er, at koncentrationsevnen er faldet yderligere, i takt med den mængde af information, som vi dagligt bliver bombarderet med.

Det betyder, at der skal noget ekstraordinært til at fange kundens opmærksomhed og ikke mindst at fastholde den. Vi er simpelthen blevet verdensmestre i at skimme og skippe. Det positive er, at vi aldrig har søgt så meget information på nettet, som vi gør nu, og vi er villige til at læse RIGTIG meget indhold, hvis vi er på udkig efter et bestemt produkt eller en ydelse.

Menneskets gennemsnitlige evne til at bevare koncentrationen i 2000

Menneskets gennemsnitlige evne til at bevare koncentrationen i 2013

En guldfisks gennemsnitlige evne til at bevare koncentrationen

Content is king
Google straffer dig for tyndt indhold!

Google er blevet meget bedre til at analysere og forstå indholdet på din hjemmeside. Det betyder, at du ikke bare kan skrive hvad som helst, hvis du vil til tops i Google. Nej, indholdet skal være søgbart og give relevant viden om det søgeord, du forsøger at ranke siden på.

Har du mange sider på din hjemmeside uden særligt meget indhold, eller har du mange gamle sider, som ikke er opdaterede, vil de være det, Google kalder for ‘tyndt indhold’, og det trækker ned i placeringen i søgeresultaterne.

Det samme gør sig gældende, hvis din hjemmeside har mange sider med næsten ens indhold, eller hvis du f.eks. kopierer tekster fra en anden hjemmeside. Det hedder ‘duplicate content’ og bliver straffet hårdt af Google.

Du er altså nødt til at have søgemaskinerne med i tankerne, når du skriver tekster til din hjemmeside.

Step 1 er at blive helt skarp på, hvad det er for nogle søgeord, du gerne vil findes på. Ved du overhovedet, hvad dine kunder søger efter på nettet? En søgeordsanalyse kan være en god hjælp til at blive klogere på, hvad kunderne søger efter, og hvad konkurrenterne kalder tingene, og ikke mindst hvilke ord du gerne vil findes på (branchespecifikke).

Step 2 er at få skrevet en masse indhold, der indeholder svarene på de spørgsmål, kunden har, når han eller hun søger på nettet. Svar, der er bygget op omkring de helt rigtige søgeord eller søgespørgsmål, og som også indeholder en række støtteord, som Google bruger til at præcisere, at det er den helt rigtige side med det helt rigtige indhold (semantik).

 

Skab indhold, der sælger og giver synlighed i søgeresultaterne

Kategoritekster

Langt de fleste søger efter produktkategorier, når de søger på nettet. Det er sjældent, at nogen kender dine eller dine konkurrenters specifikke produktnavne. Derfor skal du sørge for at have gode beskrivelser af dine produktkategorier. Jo mere indhold Google kan analysere, jo bedre muligheder har søgemaskinerne for at indplacere dine sider korrekt i søgerresultaterne.

Produkttekster

Dine produkttekster skal erstatte den dialog, du ville have haft med kunden, hvis du stod over for ham eller hende. Fokuser på kunden i stedet for at falde i den klassiske ‘vi tilbyder’ og ‘vi kan’. En god salgstekst skal ‘connecte’ med læseren og præsentere dit produkt som en reel løsning på et problem, som din ideelle kunde har. Tal til følelserne. Det er dem, der styrer købet.

‘Pligttekster’

Der skal selvfølgelig være en masse tekster om din virksomhed, som giver kunden tryghed. Det kan være tekster om, hvor længe virksomheden har været i branchen, info omkring GDPR og salgs- og leveringsbetingelser. Teksterne er vigtige, når kunden har besluttet sig for at købe og lige skal bruge de sidste argumenter som ‘hurtig levering’ eller ‘fri fragt’.

Video

De nyeste trends viser, at over 50% foretrækker en video frem for at læse en masse tekst, og over 90% husker budskabet bedre, når de har set det i en video. Supplér derfor gerne dine produkttekster med en lille video, der viser alle fordelene ved produktet, eller hvor nemt det er at samle. Det holder dine kunder længere på siden og giver god ranking i søgeresultatet.

SEO-tekster

Titel og metabeskrivelse er de tekster, der bliver vist i søgeresultaterne på Google. Det er med andre ord din korte salgstale, der skal overbevise en potentiel kunde om at klikke ind på lige netop din hjemmeside. Der er regler for hvor lang teksten må være, og hvad den må indeholde. Men som med Googles algoritmer ændrer reglerne sig hele tiden, så det er med at følge med og optimere kontinuerligt.

Oversættelser

Skal indholdet oversættes til andre sprog, er det vigtigt at oversættelsesbureauet (eller kollegaen i udlandet) kender til reglerne omkring SEO-tekster og bliver klædt på til at skrive teksterne med så mange af de udvalgte søgeord som muligt. Oversættelsesbureauerne har som regel en termbank, hvor de kan gemme de søgeord og termer, som er udvalgt af din virksomhed.

Lej en online marketingkonsulent efter behov

I stedet for at hyre en copywriter og et SEO-bureau, kan du vælge en pakkeløsning i form af en online marketingkonsulent.
Jeg kan hjælpe med at få lavet en søgeordsanalyse og få skrevet produkttekster og SEO-tekster, så de sidder lige i skabet. Findes din hjemmeside på flere sprog, samarbejder jeg gerne med oversættere i andre lande.

Du høster, hvad du sår!
Content marketing er ikke et quick fix.
Det er en langsigtet investering i din virksomheds salg og markedsføring.

Når teksterne på din hjemmeside sidder lige i skabet, kan du med fordel bruge kategoribeskrivelserne og produktteksterne i dine øvrige salgsmaterialer. Det kan være nyhedsbreve, salgspræsentationer, flyers, tilbud, produktblade, prislister, tekniske specifikationer osv. 

En ensartet kommunikation sender et stærkt signal og giver masser af troværdighed. Og der er ingen grund til at tro, at koncentrationsevnen er bedre, når det gælder e-mail markedsføring eller direct mail. Så tænk det gode indhold i alt kommunikationsmateriale.

 

E-mail markedsføring

Nyhedsbreve er en god måde at kommunikere direkte med dem, der allerede har vist interesse for din virksomhed, din hjemmeside eller dit produkt. Det er en billig og effektiv måde at markedsføre sig på, og der er mulighed for at måle på effekten af nyhedsbrevene. Den svære del er at få opbygget en mailingliste, da udsendelse af kampagner pr. e-mail kræver samtykke fra modtageren (GDPR).

Salgspræsentationer

En god salgspræsentation skal være en støtte til sælgeren, når han eller hun er ude og præsentere virksomhedens produkter for en kunde. Den kan være lavet i PowerPoint, så den kan vises direkte på en skærm og efterfølgende sendes til kunden, eller den kan være trykt eller printet, så den kan efterlades ude hos kunden efter salgsmødet.

> Få hjælp til det grafiske

 

Tekniske specifikationer

En teknisk specifikation eller en prisliste kan med fordel bruge de produktdata, du allerede har på din hjemmeside. Hvis alle produktdata er samlet i et PIM-system, kan PIM-systemet suppleres med et modul, der automatisk genererer pdf’er ud fra produktdata opsat i en skabelon med logo, billeder og afsenderadresse. Det sparer rigtig meget indtastningsarbejde og sikrer, at det er de nyeste produktdata, der kommer med.

> Læs mere om PIM-systemer